Om oss

©Foto: Jørn Hagen /jornhagen.no

Heyerdahl Refsum AS ble etablert av Elisabeth Heyerdahl Refsum for 28 år siden.

Hun er daglig leder/eier og har arbeidet i norsk og internasjonalt reiseliv i en årrekke. Elisabeth har en Master of Management grad fra Handelshøyskolen BI. Hun er også sensor på Bachelorutdanningen i reiseliv ved Høgskolen i Innlandet (INN), hvor hun selv studerte. Før hun etablerte sitt eget selskap, arbeidet hun som markedssjef for Benelux for Innovasjon Norge. Hun har også vært markedssjef hos Inter Nor Hotels, nå en del av Nordic Choice Hotels. Hun startet sin yrkeskarriere i reiselivet som flyvertinne i Pan American Airways. Elisabeth er oppvokst i Namsos.

Elisabeths CV finner du her

Prosjektledelse

En oversikt over noen av de prosjektene vi har hatt prosjektledelsen for de siste årene:

  • Det treårige programmet Opplev KulturNorge for oppdragsgiverne Norske Festivaler, Norske Konsertarrangører og Kunnskapsverket Nasjonalt senter for kulturelle næringer. Gjennomføres med støtte av Kulturrådet. Både VisitOSLO AS og Visit Tromsø-Region AS har vært pilotprosjekter.
  • Incoming prosjektet i regi av Innovasjon Norge, Virke, HANEN, NCE Tourism Fjord Norway, NordNorsk Reiseliv og Trøndelag Reiseliv. Prosjektet ble startet i 2012 av Innovasjon Norge og Virke, som en del av deres felles bransjeprosjekt for å styrke samarbeidet med incomingoperatørene. Formålet er å gjennomføre tiltak som bidrar til at norsk reiseliv lykkes bedre med utvikling og salg av produkter på de internasjonale markeder. Starter på det 4. prosjektåret i februar.
  • Forstudiet Kulturby Oslo og forprosjekt Arrangementsbyen Oslo for VisitOSLO AS, Rockefeller, Ticketmaster og Handelshøyskolen BI.
  • Forstudie Økt salg og online booking av grønt reiseliv i Norge, på oppdrag av HANEN.
  • Salgsnettverket Aktive opplevelser i Norge. Bistand strategiprosess på oppdrag av Norske Bygdeopplevelser, Fjellferie og Pure Norway.
  • Prosjektleder for de tre Nasjonale Guidekonferansene i Oslo, Stavanger, Tromsø, på oppdrag av NCE Tourism – Fjord Norway, Virke, UiS avd. Norsk Hotellhøyskole, Innovasjon Norge og ARENA Lønnsomme Vinteropplevelser.

Markedsanalyser

Fagansvarlig for diverse markedsanalyser utarbeidet de siste 3-4 årene på oppdrag av HANEN, NCE Tourism – Fjord Norway, NordNorsk Reiseliv, Barentssekretariatet, Norske Festivaler, Norges Museumsforbund, Norges Guideforbund, Innovasjon Norge og Virke. 

Noen av de analysene vi har utarbeidet:

1. Reiselivsundersøkelsen – En kartlegging av museenes tilstedeværelse på Internett

2. HANEN på nett – Brukerundersøkelse

3. Forprosjektundersøkelsen – Synlige og bookbar museer

4. Kundeundersøkelsen – Markedets behov for norske guidetjenester

5. Undersøkelsen – Synlige og bookbare Festivaler

6. Incoming – Rapport fra en spørreundersøkelse blant norske Incomingoperatører

7. Leverandørundersøkelsen Billettsystemer

8. NCE Tourism-Fjord Norway – Behovsundersøkelsen Kompetansebehov

9. The Barents Tourism Feasibility Study

Styrearbeid/verv

  • Utvalgte Spisesteder AS, styreleder og styremedlem
  • Nettverksleder – Virkes Reiselivsnettverk for museene, 
  • Jurymedlem – «Gull Hanen» i regi av HANEN
  • Medlem The Advisory Board TOURISMlink /EU-prosjekt v/ HOTREC og ECTAA, oppnevnt av Innovasjon Norge
  • Mentor AFF/Norges Handelshøyskole /Innovasjon Norge Ledermentor Reiseliv
  • Tidligere styreverv: Hotel Mundal, Lillehammer Turist, Norsk Reiselivsmuseum, leder gruppestyret i faggruppen Kultur og Verdiskaping i Polyteknisk forening, leder IFITT Chapter Norway, J. Refsum Eiendomsutvikling AS og Heyerdahl Refsum AS